1. Voorburg, 3 februari 2004

Wouter van de Ridder winnaar IVBN Scriptieprijs 2004

Voor het tweede jaar is vanmiddag in het Fortis Auditorium te Utrecht de IVBN Scriptieprijs uitgereikt. De hoofdprijs ging naar Wouter van de Ridder die afstudeerde aan de Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie op het onderwerp "Consistentie en uniformiteit in de taxaties voor de ROZ/IPD vastgoedindex".

Wouter van de Ridder heeft een breed onderzoek uitgevoerd onder alle participanten van de ROZ/IPD en een scherpe analyse gemaakt van de databestanden. Hij heeft heldere, no nonsense conclusies getrokken en praktische aanbevelingen gedaan, die door de deelnemers aan de ROZ/IPD vrijwel integraal zijn geaccepteerd. Het onderzoek benadrukt het belang en de noodzaak van consistentie en uniformiteit bij zowel interne als externe taxaties. Deze studie heeft evident aangetoond het belang van het werken met gestandaardiseerde methodieken. Dat geldt ook voor de noodzaak tot discipline bij de betrokken partijen, zowel opdrachtgevers als uitvoerenden. Steeds meer immers komt in de professionele vastgoedbeleggingssector de nadruk te liggen op benchmarking, transparantie en betrouwbaarheid.

De IVBN-Scriptieprijs is een door de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) ingestelde jaarlijkse stimuleringsprijs voor studenten die afstuderen op een vastgoedgerelateerd onderwerp. Met deze prijs wil de IVBN bijdragen aan de verdere professionalisering en ontwikkeling van de vastgoedbeleggingssector in Nederland. Aan de prijs is een geldbedrag van € 5000 verbonden. De overige genomineerden ontvangen ieder € 500.

Voor de IVBN Scriptieprijs 2004 nomineerde de jury uit 18 inzendingen de volgende scripties:

Active versus Passive Management: Implications for REIT Performance
Roel Ploegmakers, Universiteit van Maastricht
Rendement en risico op een woningbeleggingsportefeuille
Martijn Scholten, TU Delft
Benchmarking van de beheerprestatie
Job Michon, SBV-MRE
Consistentie en uniformiteit in de taxaties voor de ROZ/IPD vastgoedindex
Wouter van de Ridder, Universiteit van Amsterdam

Noot voor de redactie Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Marieke C.A. van de Sandt, Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN), Telefoon 070-3000371 of 06-51198044 De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, banken en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen en -ondernemingen. De 31 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten organisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. Zij verhuren circa 175.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (6 miljoen m2), winkels (4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en overig vastgoed waaronder parkeergarages. Daarmee zijn de institutionele beleggers de belangrijkste commerciële verhuurders van onroerend goed. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.