4. Voorburg, 21 februari 2006 (zie ook 2006.03)

Woningbeleggers zijn onjuiste beeldvorming over nieuwe huurbeleid zat

In een Open Brief aan minister Dekker en de leden van de Tweede Kamer protesteert IVBN tegen de onjuiste beelden die de tegenstanders van het huurbeleid oproepen over huurexplosies. Het huurbeleid beschermt bewoners van huurwoningen daar echter juist tegen. Het nieuwe huurbeleid moet investeringen van (commerciële) verhuurders in nieuwe huurwoningen stimuleren om de doorstroming te bevorderen. Ook moet er meer marktwerking komen waardoor de prijs/kwaliteit verhouding van bestaande huurwoningen kan verbeteren. Daarvoor wordt een overgangsgebied ingesteld voor 20% van de huurwoningen, die wat meer in prijs mogen stijgen. Maar liefst 75% van alle huurwoningen blijft gewoon gereguleerd en dat is ruim voldoende om inkomens tot aan € 33.000 per jaar te huisvesten.

Door alle verkeerde beeldvorming en oppositie tegen de hervormingsplannen van dit Kabinet is het huurbeleid op enkele onderdelen verkeerd uitgewerkt. Zo dreigt er een huurheffing, die verhuurders vrijwel de gehele toegestane jaarlijkse huurverhogingen zullen kosten. Voorts wordt de bouw van nieuwe luxe nieuwbouw belemmerd doordat daarvoor een huurprijsmaximering gaat gelden. Ook wordt het door het nieuwe huurbeleid onmogelijk gemaakt om vrijkomende huurwoningen uit het overgangsgebied na het vrijkomen ervan te liberaliseren.

Het huurbeleid is op onderdelen verkeerd uitgewerkt omdat er onterecht van wordt uitgegaan dat liberaliseren in gespannen markten tot ongelukken zou leiden. Ook nu al vindt echter geleidelijke liberalisering van kwalitatief betere huurwoningen plaats, na vrijkomen en dat leidt nergens tot problemen.

IVBN is bereid om langdurig afspraken te maken dat ook bij het in 2008 of 2010 verdwijnen van het overgangsgebied zittende huurders geen huursprongen ineens zullen maken, mits de huurheffing voor commerciële verhuurders verdwijnt en een aantal punten in het huurbeleid worden aangepast.

Klik hier voor de open brief

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: drs. F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 32 leden hebben voor circa 50 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. Nederlandse institutionele beleggers hebben verder nog zo’n 65 miljard aan vastgoedbeleggingen in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten en parkeergarages. Zij verhuren circa 150.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.