3. Voorburg, 22 februari 2008

Persoonlijke integriteit staat voorop. IVBN publiceert kader met beheersmaatregelen tegen fraude.

Persoonlijke integriteit staat voorop
IVBN publiceert kader met beheersmaatregelen tegen fraude

IVBN publiceert vandaag een kader met risicobeheersmaatregelen, die professionele partijen in de institutionele vastgoedbeleggingssector hanteren om de kans op fraude te minimaliseren. Het kader biedt directies, aandeelhouders en (externe) toezichthouders de mogelijkheid hun organisatie aan te spiegelen. IVBN-voorzitter René Hogenboom: “Het is nadrukkelijk géén checklist om ‘overal aan te voldoen'. Iedere institutionele belegger heeft immers zijn eigen afweging te maken welke van de genoemde beheers-maatregelen nog aanvullend zinvol en toepasbaar zijn in zijn organisatie.”

Het kader met risicobeheersmaatregelen tegen fraude gaat in op kritische processen als aan- en verkoop en het taxeren van vastgoed, maar ook op persoonlijke integriteit, governance en cultuur en (vooral) op een goed functionerend toezicht daarop. De publicatie is van de website www.ivbn.nl te downloaden.

IVBN beschouwt publicatie van het kader als een eerste stap. Voorzitter René Hogenboom: “We zijn bezig om samen met relevante partijen in de institutionele vastgoedsector te inventariseren of er nog verbeter-punten te vinden zijn, aanvullend op wat we met elkaar in de sector al doen. We willen de komende maanden draagvlak creëren voor verder gezamenlijk optreden om kansen op fraude verder te verkleinen. Ons doel is om het vertrouwen in de institutionele vastgoedsector te behouden en zo nodig verder te versterken”.

IVBN stelt in het voorwoord dat geen enkele beheersmaatregel op zich sluitend is, het gaat om het samenstel van beheersmaatregelen, die voor iedere specifieke organisatie en transacties een zo goed mogelijke bescherming moet bieden tegen fraude. Dit zal veelal een combinatie zijn van harde maatregelen (procedures zoals due diligence, externe taxaties) en zachte maatregelen (bijvoorbeeld verhogen bewustwording voor fraude). De beheersmaatregelen zijn gerangschikt naar preventief (het voorkómen), detectief (het ontdekken) en reactief (het reageren). IVBN beschouwt persoonlijke integriteit van mensen binnen de organisatie als zowel het begin- als het sluitstuk van beheersmaatregelen tegen fraude.

Ter illustratie enkele voorbeelden van de in de sector gehanteerde beheersmaatregelen tegen fraude, die onderdeel zijn een breder pakket aan beheersmaatregelen:
·         Organisatie van voldoende omvang met professionals
·         Vastgelegde strategie, operationeel gemaakt in het beleggingsbeleid
·         Vastgelegd risicomanagement en ingebed in de organisatie als onderdeel van de bedrijfsvoering
·         Incidentenregeling en klokkenluiderregeling voor het melden van incidenten binnen de organisatie
·         Functiescheidingen (dus toepassing van vier ogen principe)
·         Besluitvoorbereiding door meerdere disciplines
·         Procesbeschrijvingen van de kritische processen
·         Screening / Customer Due Diligence (“ken de klant”)
·         Jaarlijkse externe taxatie

Noot voor de redactie: Contactpersoon directeur drs. F.J.W. van Blokland MRICS, , 070-3000371 of 06 54 25 24 15. De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 29 leden hebben voor circa 50 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en nog eens zo’n 50 miljard aan vastgoed in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten en parkeergarages. Zij verhuren circa 140.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.