Voorburg, 22 april 2016

Patrizia Nederland en Eurocommercial Properties lid van IVBN

Patrizia Nederland zal per 1 mei lid worden van IVBN. De Nederlandse tak van Patrizia, actief sinds 2009,  beheert inmiddels meer dan 1 miljard vastgoed in Nederland, zowel huurwoningen als commercieel vastgoed. Patrizia Immobilien is in Duitsland beursgenoteerd, heeft zo’n 800 medewerkers en beheert circa 17 miljard aan vastgoed. Managing director in Nederland is Peter Helfrich, die samen met zijn team, de Nederlandse portefeuille heeft opgebouwd en nog verder zal vergroten. Peter Helfrich: “Als Patrizia Nederland investeren we voor de lange termijn in Nederlands vastgoed. Reden om lid te worden is dat we graag actief meewerken aan een gemeenschappelijke lobby, zoals IVBN die op voor ons relevante terreinen voert.”

Eurocommercial Properties zal per 1 mei geassocieerd lid worden van IVBN. Het in Amsterdam beursgenoteerde Eurocommercial Properties heeft voor circa 3,3 miljard retailvastgoed in Frankrijk, Italië en Zweden en bedient circa 1600 huurders. In het verleden had Eurocommercial Properties ook vastgoed in Nederland. Financieel directeur is Evert Jan van Garderen: ”Hoewel we geen retailvastgoed hebben in Nederland, zijn we wel een Nederlands bedrijf en we volgen de ontwikkelingen in Nederland intensief. We hebben veel internationale kennis van de retailsector, vinden een professionele sector en een goede reputatie van onze sector van groot belang en willen daar graag via IVBN aan bijdragen.”

De 32 leden van IVBN hebben circa een kwart van de professionele Nederlandse vastgoedbeleggingsmarkt in handen. Recent publiceerde IVBN op de website het Jaarbericht over 2015. Als vereniging maakte IVBN een uitstekend (jubileum-)jaar door. Uit de vele activiteiten van IVBN en enkele werkbezoeken is weer gebleken wat de investeringskracht van professionele vastgoedbeleggers betekent voor de ontwikkeling van onze grotere steden.

Noot voor de redactie: Contactpersoon drs. F.J.W. van Blokland MRICS, directeur IVBN 070-3000371 of  06-54252415

Doel van IVBN is het bevorderen van een evenwichtig investeringsklimaat voor vastgoed en een goede marktwerking, zowel lokaal, regionaal als (inter-)nationaal. IVBN behartigt de gemeenschappelijke belangen van de leden en biedt een platform aan institutionele vastgoedbeleggers.

Leden van IVBN zijn vastgoedondernemingen in de vorm van (al of niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen en vastgoedvermogensbeheerders. De leden exploiteren omvangrijke portefeuilles vastgoed, overwegend in opdracht van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en/of banken. De 32 leden exploiteren voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed en nog eens zo’n 50 miljard aan vastgoed in het buitenland. Zij beleggen in woningen (50%), winkels (30%), kantoren (15%), bedrijfsruimten, parkeergarages en overig vastgoed.