7. Voorburg, 15 maart 2005 (zie ook 2004.07)

Overheden en politici onderschatten betekenis vastgoedbeleggers

“Verschillende overheden en vooral politici onderschatten de betekenis en de mogelijkheden van institutionele vastgoedbeleggers bij het aanpakken van problemen op de woningmarkt, bij gebiedsontwikkeling of bij de medefinanciering van infrastructuur. Als vastgoedbeleggers de ruimte zouden krijgen om een marktconform rendement te maken en als overheden daarin een consistent beleid zouden voeren, dan is er geld genoeg beschikbaar. Helaas ontbreekt het nog aan beide voorwaarden en dus blijft IVBN daar op hameren.”

Dit stelt voorzitter Ronald Smeets van de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) vandaag bij de presentatie van het jaarverslag. Volgens de voorzitter van IVBN belemmeren zowel de Rijksoverheid als de provinciale en lokale overheden marktontwikkelingen, bewust of onbewust. Bewust door bijvoorbeeld in het nieuwe huurbeleid voor woningen nog steeds onvoldoende marktwerking toe te staan. Onbewust door bijvoorbeeld de bestaande winkelstructuur te frustreren door het ondoordacht toestaan van allerlei concurrerende grootschalige detailhandels- of kantoorontwikkelingen. Bewust door bijvoorbeeld het niet snel genoeg oplossen van het kunnen (her-)ontwikkelen van vastgoed binnen een fiscale beleggingsinstelling, terwijl ons omringende landen dat juist vergemakkelijken. Onbewust door te blijven morrelen aan de afschrijvingen en de herinvesteringsreserve, waardoor zoveel onzekerheid bij vastgoedbeleggers ontstaat dat investeringen in vastgoed in Nederland worden belemmerd.

Voor de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) was 2004 een buitengewoon belangrijk jaar, waarin op veel dossiers stevige voortgang kon worden geboekt. Maar tegelijk kon een aantal belangrijke dossiers helaas nog niet worden afgerond. Zo is er nog geen nieuw en echt marktgericht huurbeleid voor woningen en is er nog steeds geen oplossing voor (her-)ontwikkeling van vastgoed ten behoeve van de eigen portefeuille van een fiscale beleggingsinstelling (fbi).

Het bestuur hield in februari een strategieberaad, waarin voor de komende twee jaar de lijnen werden uitgezet. Het bestuur constateert in het jaarverslag dat IVBN goed op koers ligt. IVBN kwam steeds vaker in de pers met allerlei onderwerpen. Belangrijk was voorts dat IVBN voor twee verschillende hoorzittingen werd uitgenodigd die door de Tweede Kamer werden georganiseerd. In april kon IVBN het woord voeren over het rapport Staatsen, in december over het huurbeleid.

Wat de lobbyactiviteiten in 2005 betreft is het nieuwe huurbeleid voor IVBN nog onzeker. Slaagt minister Dekker erin om de komende beleidsperiode nu daadwerkelijk enige marktwerking op de huurwoningenmarkt te introduceren? Welke rol krijgen woningcorporaties op de vrije huurmarkt? Komt er nu een “level playing field” tussen beleggers en woningcorporaties? Gaan beleggers en woningcorporaties elkaar nu wel of niet vinden in de herstructurering? Het beleid om meer investeringen in woningen uit te lokken wordt nog onvoldoende ondersteund door een marktgericht huurbeleid.

De contacten tussen IVBN en het ministerie van Financiën over het (fiscale) investeringsklimaat zijn aanzienlijk intensiever geworden. Zal staatssecretaris Wijn erin slagen het (fiscale) investeringsklimaat voor beleggers in vastgoed daadwerkelijk te verbeteren? De afgelopen jaren is dat klimaat alleen maar verslechterd, terwijl andere Europese landen juist verbeteringen realiseren.

Naast de belangenbehartiging richting de overheid, werkte IVBN intensief aan het (verder) professionaliseren van de vastgoedbeleggingssector. Voorbeeld zijn de inmiddels gepubliceerde IVBN-aanbevelingen voor de jaarverslaggeving. Samen met de ROZ Vastgoedindex werd een eerste researchbijeenkomst georganiseerd. Door de oprichting van de werkgroep Vastgoedmanagement, benadrukt IVBN dat er ook op dat front, in samenwerking met de externe vastgoedbeheerders, meer moet gebeuren. De prioriteit voor professionaliseren zal in 2005 liggen bij de verbetering van de positionering van vastgoed als beleggingscategorie. Daar wordt inmiddels binnen de vereniging intensief aan gewerkt. Het is de bedoeling daar meer over naar buiten te brengen tijdens het tienjarig bestaan van IVBN, dat op 3 november 2005 zal worden gevierd.

In de vereniging werd het afgelopen jaar het belang van het handhaven van het institutionele karakter van de vereniging nogmaals tegen het licht gehouden. Steeds meer (kleinere) pensioenfondsen willen indirect in vastgoed gaan beleggen. In de ledenkring verschuift het accent daarom steeds meer richting (vastgoed-) vermogensbeheerders. Institutionele beleggers in vastgoed en vastgoedvermogensbeheerders, die in Nederland een omvangrijke portefeuille vastgoed hebben opgebouwd, hebben vergelijkbare belangen die door de vereniging goed kunnen worden behartigd. Als nieuwe leden traden toe Q-Park en de Grafische Bedrijfsfondsen (GBF).

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: drs. F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 32 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. Zij verhuren circa 175.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en overig vastgoed, waaronder parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.