1. Voorburg, 7 februari 2006 (zie ook 2005.04)

Miranda van der Zalm winnaar IVBN scriptieprijs 2006

MIRANDA VAN DER ZALM WINNAAR IVBN SCRIPTIEPRIJS 2006

Voor het vierde jaar is vanmiddag in het Fortis Auditorium te Utrecht de IVBN Scriptieprijs uitgereikt. De hoofdprijs ging naar Miranda van der Zalm die afstudeerde aan de TU Eindhoven/Tias Business school. De titel van haar scriptie luidde: Wat is van waarde voor de woonconsument. Van aanbodgericht naar vraaggestuurd. Satisfiers & Dissatisfiers.

Uit het juryrapport: De scriptie van Miranda van der Zalm biedt een toegankelijke bijdrage voor de noodzakelijke omslag van het denken en handelen van institutionele vastgoedbeleggers in woningen. Van aanbodgericht naar vraaggestuurd. Centraal in haar onderzoek staat de probleemstelling hoe in de woningportefeuille van haar werkgever de product/marktcombinaties afgestemd kunnen worden en optimaal aangesloten op de gewijzigde wensen van de woonconsumenten. Door middel van literatuurstudie en productvergelijking met andere woningfondsen worden essenties van de vraag- en aanbodzijde op de woningmarkt en de stand van de productontwikkeling kernachtig geraakt. Per saldo is er voor iedere geïnteresseerde woningbelegger een behulpzaam en methodisch raamwerk ontstaan voor de bepaling van de eigen portefeuillestrategie en te bepalen woonproducten.

De IVBN-Scriptieprijs is een door de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) ingestelde jaarlijkse stimuleringsprijs voor studenten die afstuderen op een vastgoedgerelateerd onderwerp. Met deze prijs wil de IVBN bijdragen aan de verdere professionalisering en ontwikkeling van de vastgoedbeleggingssector in Nederland. Aan de prijs is een geldbedrag van € 5000 verbonden. De overige genomineerden ontvangen ieder € 500.

Voor de IVBN Scriptieprijs 2006 nomineerde de jury uit 18 inzendingen de volgende scripties:

Patrick Laan, Huren en …zorgeloos genieten! (ASRE)
Hilke Nijmeijer, Particuliere beleggers ‘De optimale vastgoedportefeuille’ (TU Eindhoven)
Miranda van der Zalm, Wat is van waarde voor de woonconsument (TU Eindhoven)
Maaike Vegter, Beleggers en wonen en zorg (TU Delft)

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Marieke C.A. van de Sandt, Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN), Telefoon 070-3000371 of 06-51198044 De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, banken en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen en -ondernemingen. De 32 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten organisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. Zij verhuren circa 175.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (6 miljoen m2), winkels (4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en overig vastgoed waaronder parkeergarages. Daarmee zijn de institutionele beleggers de belangrijkste commerciële verhuurders van onroerend goed. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.