10. Voorburg, 4 september 2005 (zie ook 2005.08)

IVBN reageert op ophef brief Kroes

Brussel stelt terecht grenzen aan omvang sociale huursector in Nederland

Medio juli publiceerde eurocommissaris mevrouw Kroes een besluit inzake overheidssteun aan woningcorporaties. De betekenis van het EC-besluit is zonneklaar: corporaties zullen organisatorisch een strikte scheiding moeten gaan aanbrengen tussen moedercorporatie en een eventuele commerciële dochter. Een andere mogelijkheid is dat woningcorporaties een groot deel van hun sociale huurwoningenvoorraad moeten gaan verkopen aan zittende huurders of aan marktpartijen, die goed verhuurderschap zullen kunnen voortzetten. Gezien het heldere besluit begrijpt IVBN de ophef niet goed die nu is ontstaan over een recent bekend geworden vertrouwelijke brief van mevrouw Kroes aan minister Dekker.

Zowel het besluit als kennelijk de brief van mevrouw Kroes bevestigt wat IVBN al enkele jaren verkondigt, namelijk dat de omvang van de Nederlandse sociale huursector veel te groot is. Deze beslaat maar liefst 40% van de totale woningvoorraad en 90% van de huurwoningenvoorraad. Per 1000 inwoners kent Nederland maar liefst 154 sociale huurwoningen, terwijl dat in Frankrijk 76 is, in België 27 en in Duitsland 22.

IVBN vraagt de minister de bewuste brief van medio juli openbaar te maken. IVBN heeft zich overigens tot op heden nog niet rechtstreeks tot Brussel gericht, maar zal vóór 15 september instemmend reageren op het besluit van Eurocommissaris Kroes.

IVBN waarschuwt ervoor dat tegenstanders van een verkleining van de sociale huurwoningenvoorraad opnieuw zullen gaan proberen zittende huurders bang te maken met scherpe prijsstijgingen ineens als hun sociale huurwoning naar de vrije markt over gaat. IVBN benadrukt dat huurders in de commerciële huurmarkt een reële huurprijs betalen voor de kwaliteit van de huurwoning. Als er al voor bepaalde huurwoningen huurprijsverhogingen doorgevoerd moeten worden, zal er altijd sprake zijn van geleidelijkheid. Verder zullen er door marktwerking aanzienlijk meer huurwoningen bijkomen. De vrije markthuursector concurreert immers met de sociale huurwoningvoorraad aan de ene kant en de koopwoningenmarkt aan de andere kant. Ook de concurrentie op prijs en kwaliteit tussen bonafide woningaanbieders onderling zal al te scherpe huurprijsverhogingen voorkomen. Van belang blijft uiteraard dat de overheid, samen met andere bonafide partijen op de woningmarkt, uitwassen vanwege schaarste door huisjesmelkers bestrijdt.

Volgens IVBN moet minister Dekker nu een duidelijk standpunt gaan innemen en een koers gaan uitzetten om het proces van verkleining van de sociale sector goed te begeleiden. Daar hoort bij het zo snel mogelijk opheffen van het verbod om corporatiewoningen te verkopen aan bonafide marktpartijen, die goed verhuurderschap willen voortzetten. Voorts moet VROM het mogelijk maken dat marktpartijen kunnen deelnemen in de commerciële dochters van woningcorporaties.

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: drs. F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 32 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. Zij verhuren circa 175.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en overig vastgoed, waaronder parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.