4. Voorburg,11 april 2008

IVBN publiceert jaarverslag over 2007

Kabinetsbeleid slecht voor woningbeleggers
IVBN publiceert jaarverslag over 2007

In augustus 2007 behaalde IVBN een groot succes. De (her-)ontwikkeling van vastgoed voor de eigen portefeuille binnen een fiscale beleggingsinstelling (fbi) werd weer mogelijk. Minister van Financiën Bos plaatste op dat moment de wetswijziging in het Staatsblad. IVBN voerde daar een jarenlange lobby voor. In februari 2001 kondigde toenmalig staatssecretaris Bos een verbod af op dergelijke activiteiten binnen een fbi.

IVBN stelde in 2007 een beleidsplan op voor de periode 2008 – 2010. In het voorwoord van het Jaarbericht wordt kort ingegaan op de reactie van IVBN op het in november naar buiten gekomen fraude-onderzoek naar vastgoedtransacties, waarbij (ex-)medewerkers van een institutionele vastgoedbelegger en een prominente ontwikkelaar zijn betrokken. Eind februari van dit jaar verscheen de publicatie: “Beheersing frauderisico’s in de institutionele vastgoedsector”.

Uit het Jaarbericht blijkt dat beleggers in woningen het kabinetsbeleid inzake de woningmarkt afwijzen. Het bevriezen van de huren gedurende deze kabinetsperiode scheelt commerciële woningbeleggers tientallen miljoen euro’s aan huurinkomsten. Dit kabinetsbeleid leidt tot het verkopen van huurwoningen, tot bezuinigingen op onderhoud en vooral tot het verder vergroten van de kloof tussen huren en kopen. In het belang van een goed werkende woningmarkt zou er juist een substantiële commerciële huursector boven de € 500 huur tot ontwikkeling moeten worden gebracht. Die kan dan als buffer dienen tussen de koopsector en de sociale huursector. Woningcorporaties richten zich nu in toenemende mate op de commerciële huur- en koopmarkt. De staatssteundiscussie lijkt door dit kabinet nog niet serieus te worden opgepakt. Naar verwachting komt het kabinet vóór de zomer met een standpunt.

In het Jaarbericht geeft IVBN verder aan dat woningbeleggers positief staan tegenover extra investeringen in energiebesparende maatregelen. IVBN-leden hanteren daarbij wel als uitgangspunt dat (extra) investeringen alleen mogelijk zijn als die -inclusief een redelijk rendement- verwerkt kunnen worden in de huurprijs. Maximale toegestane huurprijzen en het hopeloos verouderde WoningWaarderingsStelsel moeten dan wel die ruimte kunnen bieden.

Noot voor de redactie: Contactpersoon drs. F.J.W. van Blokland MRICS, directeur IVBN 070-3000371 of 06 54 25 24 15 De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 29 leden hebben voor circa 50 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en nog eens zo’n 50 miljard aan vastgoed in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten en parkeergarages. Zij verhuren circa 140.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.