2. Voorburg, 11 januari 2005 (zie ook 2004.02)

IVBN presenteert aanbevelingen jaarverslaggeving

IVBN heeft een groot aantal praktische aanbevelingen opgesteld, waarmee de transparantie van jaarverslagen aanzienlijk zal worden vergroot. De leden met vastgoedfondsen, aangesloten bij IVBN, zullen, met ingang van de jaarverslagen over het verslagjaar 2005, (nog) meer inzicht geven in hun portefeuilles, terwijl ook de onderlinge vergelijkbaarheid zal worden vergroot. Er zullen gegevens worden verstrekt op portefeuille-, deelportefeuille- en op individueel objectniveau. Op met name deelportefeuilleniveau zullen gegevens vertrekt worden over de verhuursituatie (o.a. aantal huurders en expiratie huurcontracten, mutatiegraad bij woningen, huurontwikkeling, markthuur). Op portefeuille- en deelportefeuilleniveau zullen gegevens verstrekt worden over de vastgoedexploitatie (bruto en netto huuropbrengsten), over de vastgoedbeleggingen (boekwaarde begin en eind van de periode, desinvesteringen en waardeontwikkeling in de tussenliggende periode) en over vastgoedrendementen.
IVBN hoopt en verwacht dat meerdere vastgoedfondsen de aanbevelingen zullen gaan volgen.

IVBN-bestuurslid Henk de Bakker is voorzitter van de werkgroep die de aanbevelingen heeft opgesteld. Hij presenteert de aanbevelingen vandaag tijdens het Property NL Forum. Henk de Bakker reageert op een vraag of de Nederlandse vastgoedsector nu klaar is met transparantie: “Nee, zeker niet. Om te beginnen nodigen we iedereen uit met op- of aanmerkingen te komen. Met name de Europese achterbannen van EPRA en INREV nodigen wij van harte uit om de aanbevelingen te adopteren en dat zal zeker tot pittige discussies leiden. Dat is ook de reden dat we de aanbevelingen tevens in het Engels hebben laten vertalen, zodat er internationaal een discussie over kan plaatsvinden. Binnen de werkgroep van IVBN is een jaar lang stevig onderhandeld. Willen we die informatie wel prijsgeven? Is het wel relevant? Teveel informatie heeft ook weer een averechts effect. We denken dat de aanbevelingen een belangrijke stap in de goede richting zijn, maar er zal ongetwijfeld een vraag komen naar méér en/of mogelijk anders. We gaan nu eerst graag de discussie met de buitenwacht aan. Medio 2006 , dus na de publicatie van de jaarverslagen over 2005, zullen we gaan evalueren en wellicht met aanpassingen en aanvullingen komen.”

Met dit initiatief levert IVBN een praktische invulling en uitwerking van de vraag naar een grotere transparantie van de jaarverslaggeving van specifieke vastgoedfondsen. Overigens hebben niet alle leden van IVBN dergelijke specifieke vastgoedfondsen. Er is afgesproken dat IVBN-leden die één of meerdere zelfstandige vastgoedfondsen hebben, waarin meer dan één aandeelhouder aanwezig is en/of zelfstandig een jaarverslag publiceren, de aanbevelingen zullen volgen. Ook als geen jaarverslag wordt gepubliceerd, beveelt IVBN aan voor periodieke interne rapportages de aanbevelingen te volgen. Voorts is afgesproken dat als leden de aanbevelingen volgen, zij dan in het jaarverslag zullen toelichten als afgeweken wordt van de aanbevelingen.

Het initiatief van IVBN moet gezien worden náást de aanbevelingen die EPRA doet ten aanzien van met name de financiële verslaglegging en náást de activiteiten die INREV aan het ontwikkelen is. Er is goed gekeken naar de informatie die reeds in het kader van de ROZ-IPD Vastgoedindex moet worden aangeleverd voor de onderlinge benchmarking. De IVBN-aanbevelingen maken nu duidelijk welke gegevens ook extern beschikbaar zullen komen.

Noot voor de redactie Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: F.J.W. van Blokland, directeur IVBN, tel. 070-3000371, of mobiel 06 54 25 24 15. De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. Gezamenlijk vertegenwoordigen de 33 leden, met circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed, 90% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten organisaties beleggen in woningen; kantoren, winkels, parkeergarages en bedrijfsruimten. Zij verhuren circa 165.000 woningen. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (5,8 miljoen m2), winkels (4,3 miljoen m2) en bedrijfsruimten. Daarmee zijn de institutionele beleggers de belangrijkste commerciële verhuurders van onroerend goed.