16. Voorburg, 16 september 2004 (zie ook 2004.03)

IVBN opgelucht en tevreden; Vastgoedbeleggingen kernactiviteit voor pensioenfondsen

IVBN is bijzonder opgelucht en tevreden dat er geen wet- en regelgeving komt waarin de kern- en de nevenactiviteiten van pensioenfondsen worden vastgelegd. Vastgoedbeleggingen door pensioenfondsen dreigden vanwege het rapport Staatsen allerlei beperkingen opgelegd te krijgen. Zo zouden pensioenfondsen slechts maximaal een 20%-deelneming in een vastgoedfonds mogen hebben. Voorts dreigden er beperkingen gesteld te worden aan een (noodzakelijk) actief management van de vastgoedportefeuille. Deze beperkingen zijn nu van de baan. IVBN stelt tevreden vast dat vastgoedbeleggingen door pensioenfondsen gewoon tot de kernactiviteiten blijven behoren.

Vanuit de pensioenwereld was breed protest aangetekend tegen de aanbevelingen van de commissie Staatsen. Door IVBN werd in brieven en tijdens een hoorzitting in april in de Tweede Kamer gesteld dat het rapport de beleggingsvrijheid van pensioenfondsen ernstig zou schaden. Hierdoor zou ook de vastgoedmarkt, waar de pensioenfondsen zeer belangrijke investeerders zijn, grote schade kunnen oplopen.

Minister De Geus (SZW) stelde recent aan de Tweede Kamer voor dat het rapport Staatsen moet worden gebruikt bij het opstellen van eigen regels welke activiteiten pensioenfondsen wel en niet mogen uitoefenen. De minister haakt hierbij aan op de discussie bij goed bestuur bij pensioenfondsen (Pension Fund  Governance). In 2007 vindt een evaluatie plaats over de zelfregulering. De betrokken Kamerleden Omtzigt (CDA), De Vries (VVD) en Depla (PvdA) hebben zich met die opstelling van de minister van harte akkoord verklaard. Deze Kamerleden hadden er bij toenmalige staatssecretaris Rutte van SZW al op aangedrongen pensioenfondsen meer vertrouwen en ruimte te geven.

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: drs F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) Voor meer informatie over het rapport Staatsen zie het IVBN persbericht van 2 maart jl. De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, (vastgoed-)vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 31 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. Zij verhuren circa 175.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en overig vastgoed, waaronder parkeergarages. Daarmee zijn de institutionele beleggers de belangrijkste commerciƫle verhuurders van onroerend goed. Al deze beleggingen hebben een belangrijke economische en maatschappelijke functie. IVBN-leden beleggen in vastgoed onder meer met het oogmerk om pensioen- en verzekeringsgelden te kunnen uitkeren. Vastgoedbeleggingen hebben daarmee een belangrijke maatschappelijke betekenis. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.