5. Voorburg, 17 maart 2006 (zie ook 2006.03)

Beleggers zeer teleurgesteld in huurbeleid

Forse financiële schade en problemen voor nieuwbouw
Beleggers zeer teleurgesteld in huurbeleid

Beleggers zijn zeer teleurgesteld over de uitwerking van het huurbeleid. Directeur Van Blokland: ”Ik zie vrijwel geen enkele verbetering, ondanks onze argumenten en voorstellen om daartoe te komen. Beleggers gaan forse financiële schade leiden, die in de miljoenen loopt. Het begint er nu echt op te lijken dat de minister beleggers uit de huurwoningenmarkt wil drukken”.

De huurprijs van vrijwel alle nieuwbouw van beleggers wordt vanaf januari 2007 ineens stevig beperkt, terwijl die nu marktconform kan worden vastgesteld. Verder mogen beleggers hun bestaande luxere huurwoningen voortaan niet langer meer geliberaliseerd verhuren, als die huurwoningen zijn vrijgekomen en opnieuw verhuurd worden. Het geleidelijk liberaliseren van huurwoningen na mutatie wordt daarmee onder druk van de Kamer onmogelijk gemaakt. Beleggers krijgen daardoor niet alleen minder huurinkomsten, er zal ook een ernstige waardedaling van hun huurwoningen optreden. Beleggers hadden een planning om tot 2010 circa 20.000 nieuw huurwoningen te realiseren en waren bereid dat nog te verhogen.

Voor beleggers een onacceptabele zaak is verder de invoering van een huurheffing, waarvan corporaties bereid zijn die te betalen, maar die ook bij beleggers geheven dreigt te gaan worden. De huurheffing is gebaseerd op de WOZ-waarde van vrijwel alle 150.000 huurwoningen van beleggers; ook de 50.000 reeds geliberaliseerde. Die huurheffing betekent dat de jaarlijkse (gematigde) huurverhogingen voor verreweg het grootste deel weer door de overheid worden afgeroomd! (zie www.stophuurheffing.nl)

Het enige positieve punt vindt Van Blokland dat er nu meer zekerheid is geschapen voor zittende huurders na 2010, als het overgangsgebied voor 20% van de huurwoningen mogelijk wordt opgeheven. IVBN had de minister daartoe ook opgeroepen om zo iedere basis te ontnemen aan de ongegronde suggestie van de tegenstanders van het huurbeleid dat er huurexplosies zouden komen. “Tot aan 2010 komt er geen huurexplosie en ook na 2010 dus niet”, aldus Van Blokland.

Toelichting
De wijzigingen van het huurbeleid gaan nu pas in per 1 januari 2007 in. De huurverhoging voor alle huurders van door de overheid gereguleerde huurwoningen bedraagt per 1 juli 2006 3,2%. Pas per 1 januari 2007 zal de WOZ onderdeel gaan uitmaken van het WoningWaarderingsStelsel (WWS). De WOZ gaat dan ook dienen om huurwoningen in te delen in gereguleerd blijvende huurwoningen en huurwoningen die in een overgangsgebeid terecht komen. 75% van de huurwoningenvoorraad blijft –ook in de toekomst- gewoon gereguleerd. Slechts 20% komt in het overgangsgebeid terecht en 5% van de huurwoningen zijn al geliberaliseerd en die blijven dat. Voor de huurders van geliberaliseerde huurwoningen verandert niets; hun huur is al op marktniveau en de huurverhoging van dergelijke woningen is inflatie plus een klein marge. Huurwoningen in het overgangsgebied mogen 0,5% meer in huur stijgen dan de gereguleerde blijvende huurwoningen. Voorts hebben zij een maximale huurprijs die gebaseerd is op het WWS plus 10%.

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: drs. F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 32 leden hebben voor circa 50 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. Nederlandse institutionele beleggers hebben verder nog zo’n 65 miljard aan vastgoedbeleggingen in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten en parkeergarages. Zij verhuren circa 150.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.